Około 300 osób czeka w Warszawie na rejs na Dominikanę. Jak relacjonują, ich lot był już kilkakrotnie odwołany. Koczują na lotnisku, a wcześniej nie chcieli opuścić płyty. Interweniowała policja. Nagranie i zdjęcia otrzymaliśmy także na Kontakt 24.
Pasażerowie zdecydowali się na wycieczkę z biurem podróży Tui. Ich samolot miał wylecieć o godzinie 9 w środę. Do tej pory są w Warszawie.
O godzinie 14 w środę pasażerowie usłyszeli, że muszą zostać w stolicy. Zostali zakwaterowani w hotelu, a na lotnisku mieli stawić się o 9 rano. Ale okazało się, że aż do godziny 14 znów lotu nie było. Wsiedli co prawda do samolotu, ale spędzili tam godzinę w upale.
- Siedzieliśmy w samolocie, mieliśmy startować, było tam blisko 300 osób. Załoga powiedziała nam, że nie mogą włączyć silnika, bo nie dostali pozwolenia. Nie było też włączonej klimatyzacji, ludzie wariowali z gorąca. Po półtorej godziny wypuszczono nas na płytę lotniska, przyjechały dwa autobusy, ale ludzie nie chcieli do nich wsiadać - mówiła nam o dzisiejszej sytuacji pani Aleksandra, która czeka na wylot.
"Ludzie mdleli z gorąca, przyjechała karetka"
- I staliśmy tak na tej płycie lotniska. Ludzie mdleli z gorąca, przyjechała karetka. Po jakimś czasie pojawiła się straż graniczna w kominiarkach, żeby chronić załogę lotniska. Mówili nam, że to sytuacja podwyższonego ryzyka. Nie doszło do żadnej szarpaniny. Najgorszy w tym wszystkim był brak informacji ze strony biura podróży TUI - dodawała.
Z kolei sytuację na Lotnisku Chopina pani Jolanta opisywała tak: około godziny pasażerowie kołowali w samolocie po płycie lotniska. Maszyna nie wystartowała z powodu awarii. Przez godzinę pasażerowie trzymani byli w zamkniętym samolocie bez klimatyzacji, bez wody. Ludzie (w tym dzieci) mdleli, były awantury na pokładzie.
Jak dodawała na antenie TVN24 Paluszkiewicz, po opuszczeniu samolotu część turystów postanowiła zostać na płycie, żeby zwrócić uwagę biura na ich problem. - Interweniowała policja, jedna z osób zasłabła, zabrała ją karetka – relacjonowała Paluszkiewicz. Dodaje, że sprawa dotyczy większej liczby osób, ponieważ na Dominikanie też koczują turyści - mieli wrócić samolotem, który utknął w Warszawie.
"Bezpieczeństwo jest najważniejsze"
"Przede wszystkim pragniemy wyrazić nasze najszczersze przeprosiny za opóźnienia i niedogodności, jakie powoduje to klientom TUI Poland. Jednak bezpieczeństwo zawsze jest najważniejsze. Dokładamy wszelkich starań, aby rozwiązać problemy tak szybko, jak to możliwe" - czytamy w oświadczeniu przesłanym do naszej stacji.
Rzecznik biura podróży poprosił o pytania drogą mailową. Z kolei do lotniska Chopina nie udało nam się dodzwonić – jego przedstawiciel przebywa na urlopie.
- Biuro przesłało do pasażerów informację, że lot na Dominikanę odbędzie się w piątek o 14 - poinformowała w czwartek po 21.30 Ewa Paluszkiewicz, reporterka TVN24.
Problemy z silnikiem
Biuro podróży odpowiadając na pytania TVN24 sprecyzowało później, że lot był niemożliwy z powodu "problemów technicznych z silnikiem" samolotu Boeing 767-300 PH-OYI.
TUI zapewniło też, że wszyscy pasażerowie otrzymali informację, że mogą zrezygnować z wyjazdu i otrzymają zwrot pełnej kwoty. W tym celu powinni udać się do biura podróży, w którym zakupili wycieczkę. Ponadto - zgodnie z obowiązującymi przepisami - klienci mogą ubiegać się o odszkodowanie.
Przedstawiciele biura odnieśli się również do sytuacji podróżujących, którzy utknęli na Dominikanie. "Wszystkim Klientom, którzy nie wrócili planowo do Polski zostało zapewnione zakwaterowanie wraz z wyżywieniem do czasu powrotu" – podkreślili.
Autor: kz/mś,ank