Czy lot się odbędzie? Gdzie szukać informacji? Jak otrzymać odszkodowanie? Eksperci odpowiadają na Wasze pytania

Na pytania odpowiadali eksperci

Niepewna sytuacja związana z brakiem kontrolerów ruchu lotniczego i zapowiadanym ograniczeniem działalności lotnisk wzbudza wiele niepokoju wśród osób, które mają wykupione bądź zaplanowane wyjazdy, zwłaszcza te zagraniczne. Czy zaplanowane loty się odbędą? Jaki scenariusz może czekać polską przestrzeń powietrzną? Co może podlegać odszkodowaniu a co zadośćuczynieniu? Na Wasze pytania związane z kryzysem lotniczym na antenach TVN24 i TVN24 BiS odpowiadali eksperci dr inż. Tomasz Balcerzak, adwokat Eliza Kuna i publicysta lotniczy Cezary Orzech.

Adwokat Eliza Kuna o sytuacji na lotniskach
Adwokat Eliza Kuna o sytuacji na lotniskachTVN24

Czytaj także: Skąd wziął się kryzys na polskim niebie? Kalendarium zdarzeń, miesiąc po miesiącu

Z końcem miesiąca z pracy może odejść kolejnych 136 kontrolerów ruchu lotniczego, którzy pozostają w konflikcie z zarządem Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Rząd opublikował rozporządzenie, z którego wynika, że od 1 maja Lotnisko Chopina w Warszawie będzie działało w ograniczonych godzinach.

Na pytania trapiące rzesze pasażerów, którzy w najbliższych dniach planowali loty, odpowiadali eksperci na antenach TVN24 i TVN24 BiS.

Odszkodowania i zadośćuczynienia. Do czego mają prawo pasażerowie?

- Patrzę z przerażeniem na tę sytuację, dlatego że są dziesiątki tysięcy pasażerów, którzy żyją w niepewności i nie bardzo wiadomo, do kogo mają rościć swoje pretensje - powiedziała na antenie TVN24 adwokat Eliza Kuna.

- Teoretycznie z rozporządzenia unijnego wynika, że to przewoźnik ma obowiązek zwrotu za bilet w przypadku odwołania lotu, ale już przewoźnik nie ma obowiązku wypłaty odszkodowania dlatego, że te okoliczności, o których mowa, czyli brak obsady na stanowiskach kontrolera lotu nie są okolicznością, jaką przewoźnik mógł przewidzieć. O odszkodowaniach większych aniżeli zwrot kosztów za bilet mowy być nie może. Następnie mamy sytuacje rezerwacji hoteli, rezerwacji urlopów, planów wakacyjnych z rodzinami. Tutaj szkody są gigantyczne i trudno je oszacować materialnie - oceniła adwokat.

Co może podlegać odszkodowaniu, oprócz pieniędzy, jakie zapłaciliśmy za bilet?

- Jeśli byliśmy ubezpieczeni, mieliśmy wykupiony pakiet wycieczkowy, czyli przelot, transfer i hotel - w przypadku odwołania takiej wycieczki w całości, możemy domagać się zwrotu albo od biura podróży, albo od ubezpieczyciela. Dlatego że ubezpieczenie z reguły obejmuje okoliczności, kiedy to my polecieć nie możemy, natomiast biuro podróży i tak ponosi odpowiedzialność za niezrealizowanie tej wycieczki i ono musi nam zwrócić środki wydatkowane na ten wyjazd - poinformowała Eliza Kuna.

Jak oceniła adwokat, w takiej sytuacji biuro podróży nie będzie wypłacało pieniędzy z własnej kieszeni, gdyż nie ono było winne takiej sytuacji. - Należy spodziewać się licznych pozwów regresowych i roszczeń zwrotnych ze strony zarówno przewoźników, jak i biur podróży w stosunku do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, a w konsekwencji do Skarbu Państwa - powiedziała.

Do kogo się zgłaszać po odszkodowanie?

- W pierwszej kolejności, jeśli chodzi o zwrot środków za bilet, należy zwrócić się do przewoźnika, dlatego że to on był stroną naszej umowy cywilnoprawnej o zakup biletu i on ten lot odwołał, więc jest on stroną umowy o świadczenie usług w postaci usług przewozu - zaznaczyła Eliza Kuna.

Inaczej jednak wygląda ta kwestia, jeśli na własną rękę rezerwowaliśmy hotel i inne atrakcje, a nie ma możliwości odwołania, przebukowania bądź zwrotu środków. - Ponieśliśmy szkodę, za którą przewoźnik środków już nam nie odda. Wtedy do rozważenia pozostaje postępowanie odszkodowawcze przeciwko winnemu sytuacji, którym - w moim przekonaniu - może być właśnie Agencja, która nie zapewniła dostatecznej liczby kontrolerów lotu do obsługi takiego wyjazdu - oceniła adwokat.

Czy teraz możemy się zabezpieczyć lub ubezpieczyć?

- Należy negocjować indywidualnie z biurami podróży jakieś możliwości alternatyw powrotu. Wiem, że są biura podróży, które zapewniają swoich klientów o tym, że jeśli nie będą mogli wrócić do Polski, to zapewnią powrót do Berlina i transfer na przykład do Warszawy. Duzi przewoźnicy tacy jak linie komercyjne nie dają żadnych gwarancji i zapewnień, więc trudno wyobrazić sobie coś, co możemy zrobić prewencyjnie w tej sytuacji. Wszyscy musimy siedzieć na walizkach i czekać - powiedziała Kuna.

Czy można zgłosić się po odszkodowanie za zmarnowany urlop, z którego sami zrezygnowaliśmy?

- To są trudne roszczenia, bo szkoda materialnie musi powstać. Nie mówiłabym tu o odszkodowaniu tylko o zadośćuczynieniu - zaznaczyła Eliza Kuna. Adwokat podkreśliła, że roszczenie o zadośćuczynienie jest przewidziane w kodeksie, jednak w polskich warunkach taki proces jest trudny i może potrwać wiele lat.

Na Wasze pytania odpowiadał dr inż. Tomasz Balcerzak

Na pytania przesłane na Kontakt 24 odpowiadał na antenie TVN24 BiS dr inż. Tomasz Balcerzak z Uczelni Łazarskiego i Instytutu Prawa Lotniczego i Kosmicznego. Ekspert wytłumaczył między innymi, jakie ryzyko wiąże się z decyzją o locie czarterowym i gdzie pasażerowie mogą szukać informacji o odwołanych połączeniach.

Dr inż
Dr inżTVN24

Funky: Lot Wizz Air 29 kwietnia do Malmo w Szwecji z Lotniska Chopina w Warszawie. Powrót 4 maja w środę na warszawskie lotnisko. I co zrobić, jeśli wylot jest przed wspomnianym 1 maja. Piątkowy lot się zapewne odbędzie, a ja nie mogę przecież lecieć bez możliwości powrotu. Wizz Air de facto za to nie odpowiada, a więc zwrot pieniędzy nie obowiązuje. Co robić? Po prostu godzić się na stratę pieniędzy przez anulację?

- Rzecz podstawowa - trzeba cały czas utrzymywać kontakt z przewoźnikiem, od którego zakupiliśmy bilet. O ile ten lot przed 1 maja jest niezagrożony, odbędzie się, o tyle już 4 maja, czyli w momencie, kiedy dojdzie do planowanego obniżenia przepustowości, możemy mieć z tym lotem duży kłopot. Z punktu widzenia linii lotniczych jest to sytuacja nadzwyczajna, ponieważ strajk kontrolerów jest sytuacją nadzwyczajną i nie przysługuje odszkodowanie. W ramach przepisów unijnych możemy się ubiegać o zwrot kosztów biletów i, kiedy pasażerowie czekają na opóźniony rejs, mamy prawo do opieki - dostęp do telefonu, maila, wyżywienia, jeśli będzie taka potrzeba. Mamy tez prawo do hotelu przy dłuższym przestoju. Decyzję na końcu musi podjąć pasażer - musi rozważyć ryzyko, uwzględniając listę przewoźników, która ukazała się w rozporządzeniu. To są trasy priorytetowe, ale nie znaczy to, że nie odbędą się inne loty.

Bartek: Co z lotami czarterowymi? Jeśli mam zaplanowany lot czarterowy na godz. 10 9 maja, to lot się odbędzie?

- Te ograniczenia przewidują funkcjonowanie lotniska w godzinach 9:30-17. Jeśli lot ma odbyć o godz. 10, teoretycznie powinien się odbyć. Natomiast w rozporządzeniu nie ma wymienionych kierunków czarterowych. Mało tego na liście przewoźników, którzy będą traktowani jako priorytetowi, także nie ma przewoźników czarterowych. Chciałbym wspomnieć, że długi weekend majowy rozpoczyna wysoki sezon czarterowy. Wszystkie biura podróży zwiększają znacznie swoje operowanie do portów. W związku z tą sytuacją należy się spodziewać dużych problemów.

Wiola: Gdzie mogę sprawdzić, które loty zostaną odwołane? Chciałabym wiedzieć wcześniej, a nie na dzień przed planowanym wylotem.

- Pasażerowie chcieliby uzyskać takie informacje od linii lotniczych, ale one nie mają tych informacji, bo sytuacja jest dynamiczna. Można jedynie obserwować rozmowy z kontrolerami. Podstawowym źródłem potwierdzenia wylotu jest informacja od linii lotniczych. Drugim sposobem jest uzyskanie informacji od portów lotniczych, natomiast traktowałbym tę informację jako zapasową.

Ana: Czy loty czarterowe z biurem podróży w godzinach 9-17 będą się odbywać? Czy tylko loty rejsowe?

- Możliwe, że niektóre loty czarterowe będą się odbywać. Ta lista 32 kierunków to lista priorytetowa. Nie oznacza to, że jedynie te kierunki będą obsługiwane. Jeśli będzie przepustowość, to oczywiście będzie możliwość, że jakieś rejsy czarterowe będą się odbywać, ale wiąże się to z dużym ryzykiem. Duży problem mamy z regularnością rejsów. Wszyscy obserwujemy ten konflikt. Jednym z największych problemów w branży lotniczej jest utrata wiarygodności, zaufania. W tej chwili mamy z tym do czynienia - brak informacji, potwierdzenia, że samolot wykonuje rejs. To są podstawowe informacje, które powinni mieć pasażerowie. Michalll: Jak nie dolecę do Polski, to mogę żądać zastępstwa w postaci biletu na pociąg lub autokar?

- Z praktycznego punktu widzenia linia lotnicza może zaproponować połączenie zastępcze z wykorzystaniem własnych środków, czyli za pomocą własnego samolotu. Decyzję o wykorzystaniu pociągu, autokaru może podjąć sam pasażer, jeśli uzna, że z jakichś względów będzie to wygodniejsze. Ta deklaracja będzie rozpatrywana na zasadzie indywidualnych reklamacji, ale tej sytuacji nie obejmują co do zasady rozporządzenia unijne związane z kontrolerami.

Jak mogą funkcjonować lotniska w Polsce?

O możliwych scenariuszach lotów na polskim niebie w najbliższym opowiadał także Cezary Orzech, publicysta lotniczy. Specjalista przedstawił rozwiązania, które mogą wejść w życie, gdy nie dojdzie do porozumienia kontrolerów z PAŻP.

Cezary Orzech o sytuacji z lotami
Cezary Orzech o sytuacji z lotamiTVN24

Jak będzie wyglądało funkcjonowanie lotnisk, jeśli porozumienia nie będzie i rozporządzenie wejdzie w życie?

- Tak naprawdę nie wiadomo, dlatego że nie chodzi tylko o pasażerów, ale też o ruch cargo, który jest teraz bardzo duży. Na szczęście skończyła się pandemia, bo gdyby przylatywały nadal transporty medyczne, to byłoby bardzo źle. Poza tym mamy dużo samolotów z pomocą dla Ukrainy. Gdy będzie ograniczony ruch, połączenia wojskowe będą priorytetowe. Wtedy jeszcze bardziej ograniczony zostanie ruch pasażerski, ale to gdybanie - mówił ekspert.

Inaczej mogą funkcjonować lotniska na południu kraju. - Lepiej wygląda sytuacja w portach regionalnych, szczególnie na południu Polski - w Krakowie, Katowicach czy Rzeszowie, dlatego że są blisko granicy czeskiej czy słowackiej i samoloty tam mogą wyjść na pułap przelotowy i być kontrolowane przez operatorów czeskich lub słowackich. Nie wiem, jak to jest na kierunkach północnych. Linie lotnicze są elastyczne i mogą przenieść część swoich lotów na inne lotniska. Dojazdy są utrudnione, na przykład z Warszawy do Wrocławia, ale jeśli jest duże obłożenie, to można ten ruch zmienić. Jeśli jest małe obłożenie to nie wiemy, jak postąpią linie lotnicze, bo one też mają swój rachunek i nie będą wozić powietrza - tłumaczył.

Priorytetem jest funkcjonowanie na Okęciu. Jeśli nie będzie obsady po 17, to czy obsada z Katowic pojedzie do Warszawy, aby wspomóc kontrolerów?

- Obsady lotnisk regionalnych są pełne, zatem łatanie dziury na Okęciu, robiąc dziurę na innych lotniskach będzie bardzo trudne, żeby zapewnić bezpieczeństwo. Kontrolerzy to specyficzna grupa ludzi. Dla nich właściwie to nie zawód, tylko pasja, sens życia i to wiedzą negocjatorzy. Jeśli kontrolerzy złożą wypowiedzenie, to nie znajdą w Polsce innej firmy niż PAŻP, najwyżej mogą wyjechać za granicę.

Cezary Orzech odpowiada na pytania
Cezary Orzech odpowiada na pytaniaTVN24

Protesty kontrolerów w innych państwach

- To nie jest pierwszy przypadek na świecie, kiedy kontrolerzy strajkują, a właściwie nie strajkują, tylko nie zgadzają się na nowe warunki pracy i złożyli wypowiedzenia. 40 lat temu w Stanach Zjednoczonych zastrajkowało kilka tysięcy kontrolerów i prezydent Reagan podjął decyzję w 3 dni. Jeśli nie przystąpiliby w ciągu 24 godzin do pracy, to wszystkich by zwolnił. Pozbawiał ich też możliwości zatrudnienia w przyszłości - mówił ekspert.

Czy możliwy jest taki scenariusz w Polsce? Czy byłoby kogo zatrudnić, zastąpić?

- W Hiszpanii, we Francji czy Islandii wojsko obsługiwało loty. Tutaj (w Polsce - przyp. red.) cały czas operuje się magią pensji. Jest to teraz około 40 tys. zł, czyli 10 tys. euro. Koledzy na zachodzie zarabiają zdecydowanie więcej. Kontrolerzy z Polski dążą do tego, żeby zarabiać tak jak tamci. Sytuacja jest bardzo napięta i dziwna, dlatego że ten problem wyniknął 2-3 lata temu. PAŻP sama się finansuje - jeśli jest mniej samolotów, jest mniej pieniędzy. Jeśli się nie dogadają, będzie jeszcze mniej pieniędzy. Nie tylko samoloty pasażerskie, ale też samoloty, które przelatują nad Polską będą miały problemy - podsumował Orzech.

Macie pytania dotyczące lotów? Czekamy na nie w naszym Gorącym Temacie.

Autor: popi, ek / Źródło: TVN 24, TVN24 BiS

Ważny temat?

Podziel się!

Ważny temat?

Podziel się!

Czekamy na Wasze:

Pozostałe wiadomości

W jednej z popularnych sieciowych restauracji policjant zostawił służbową broń. Do tej sytuacji doszło w Kole (woj. wielkopolskie). Broń zabezpieczyła miejscowa policja.

Policjant zostawił broń w restauracji. "Przez nieuwagę"

Policjant zostawił broń w restauracji. "Przez nieuwagę"

Źródło:
TVN24

Trwa ustawianie pociągu na tor przy stacji Wrocław Sołtysowice. W środę wieczorem z nieznanych przyczyn skład się wykoleił. Nikt nie ucierpiał w tym zdarzeniu, ale wciąż są utrudnienia w ruchu - zarówno tym kolejowym jak i drogowym.

Wykoleił się pociąg towarowy. "Nie zatrzymał się przed semaforem"

Wykoleił się pociąg towarowy. "Nie zatrzymał się przed semaforem"

Źródło:
TVN24

Na Kontakt24 otrzymaliśmy nagranie, na którym widać, jak samochody zawróciły i jadą pod prąd na autostradzie A4 na Opolszczyźnie. Powodem miał być korek po wypadku ciężarówek.

Pod prąd na autostradzie A4. Nagranie

Pod prąd na autostradzie A4. Nagranie

Źródło:
Kontakt24

"Groźnie wyglądający karambol na wiadukcie przy ulicy Marsa. Są dwie jednostki straży pożarnej, karetka i policja" - takie zgłoszenie otrzymaliśmy na Kontakt24.

Zderzenie na wiadukcie, jedna osoba trafiła do szpitala

Zderzenie na wiadukcie, jedna osoba trafiła do szpitala

Źródło:
Kontakt24

Czekamy na wypłaty świadczeń - alarmują nas czytelnicy piszący na Kontakt24. Rodzice skarżą się na brak pieniędzy z rządowego programu Aktywny Rodzic, który obowiązuje od 1 października ubiegłego roku. Jak dowiadujemy się w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, sytuacja dotyczy nawet 48 tysięcy dzieci, to 12 proc. wszystkich wniosków. - Rozumiem niezadowolenie tych, którzy czekają na pieniądze, biorę to na klatę i przepraszam - mówi wiceministra Aleksandra Gajewska.

Co ósme dziecko bez pieniędzy z programu Aktywny Rodzic. Wiceministra przeprasza

Co ósme dziecko bez pieniędzy z programu Aktywny Rodzic. Wiceministra przeprasza

Aktualizacja:
Źródło:
tvn24.pl, PAP

Nie udało się uratować mężczyzny, który "utracił funkcje życiowe" podczas transportu na izbę wytrzeźwień w Białymstoku. Policja zapewnia, że "zgon nie był spowodowany czynnościami interwencyjnymi funkcjonariuszy". Przyczynę jego śmierci wyjaśni sekcja zwłok. Informację o zdarzeniu otrzymaliśmy na Kontakt24.

Śmierć podczas policyjnej interwencji. Mężczyzna zmarł w radiowozie

Śmierć podczas policyjnej interwencji. Mężczyzna zmarł w radiowozie

Źródło:
Kontakt24

14 godzin trwała podróż pociągiem "Śnieżka" z Wrocławia do Warszawy w związku z trudnymi warunki atmosferycznymi, które spowodowały w nocy z wtorku na środę opóźnienia na kolei. Jedna z pasażerek składu poinformowała redakcję Kontaktu 24, że brakowało "jakiejkolwiek komunikacji ze strony obsługi pociągu z pasażerami" i jest "mocno zdegustowana całą sytuacją". Rzecznik PKP Intercity zapewnił nas jednak, że "drużyna konduktorska opiekowała się podróżnymi i informowała o aktualnej sytuacji".

14 godzin z Wrocławia do Warszawy. "Brak jakiejkolwiek komunikacji ze strony obsługi pociągu"

14 godzin z Wrocławia do Warszawy. "Brak jakiejkolwiek komunikacji ze strony obsługi pociągu"

Aktualizacja:
Źródło:
Kontakt24, tvn24.pl

Duży kawałek lodu spadł z dachu jadącej ciężarówki wprost na wyprzedzający ją samochód osobowy. Odłamek trafił w dach, pozostawiając na nim wgniecenie. - Strach się bać, co by było, gdyby ten lód uderzył w moją przednią szybę - podkreślił właściciel samochodu, pan Tadeusz, który przesłał nam nagranie ze zdarzenia.

Odłamek lodu spadł z ciężarówki na jadący samochód. Nagranie

Odłamek lodu spadł z ciężarówki na jadący samochód. Nagranie

Źródło:
Kontakt 24, tvn24.pl

Trudne warunki atmosferyczne spowodowały w nocy z wtorku na środę opóźnienia kilkuset pociągów. Na Kontakt24 otrzymaliśmy relacje dotkniętych utrudnieniami pasażerów. - Sytuacja na sieci kolejowej stabilizuje się. Wszystkie linie kolejowe są przejezdne - przekazały PKP Polskie Linie Kolejowe.

Trudne warunki na kolei i ogromne opóźnienia. Wszystkie linie kolejowe są już przejezdne

Trudne warunki na kolei i ogromne opóźnienia. Wszystkie linie kolejowe są już przejezdne

Aktualizacja:
Źródło:
tvn24.pl

Z mostu gen. Stefana Grota-Roweckiego odpadła metalowa platforma. Zamontowana pod płytą przeprawy konstrukcja była używana podczas przeglądów technicznych. Jak zapewnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, uszkodzenie nie ma wypływu na ruch pojazdów i pieszych na moście.

Z mostu Grota-Roweckiego odpadła platforma

Z mostu Grota-Roweckiego odpadła platforma

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W aptekach w Polsce brakuje leku o nazwie Nakom Mite, który jest stosowany w leczeniu objawów choroby Parkinsona. Zgłoszenie w tej sprawie otrzymaliśmy na Kontakt24. "Z informacji uzyskanych od podmiotu odpowiedzialnego wynika, że kolejna dostawa przewidziana jest na koniec marca bieżącego roku" - poinformował Główny Inspektorat Farmaceutyczny. Koncern Neuca zapewnia, że sprowadził odpowiednik leku.

W aptekach brakuje ważnego leku. "Już zaczynam się źle czuć"

W aptekach brakuje ważnego leku. "Już zaczynam się źle czuć"

Źródło:
tvn24.pl