Radioodbiornik wysokiej klasy, pianina i fortepiany, trykotaże i pończochy, płyty gramofonowe - to tylko niektóre z produktów, które oferowane były przez przedwojennych sprzedawców na świąteczne podarunki. Reklamy przenoszące nas do lat '20 i '30 można obejrzeć dzięki Archiwum Państwowemu m.st. Warszawy. Przypomina i zachęca do ich oglądania Reporter 24 TO3.
Ponad 100 ilustrowanych reklam pochodzi z przedwojennych dzienników i tygodników. W okresie kiedy telewizja nie istniała, reklama prasowa była najskuteczniejszym nośnikiem reklamowym. Na łamach "Tygodnika Ilustrowanego", "Kuriera Warszawskiego", "Światowida" oraz pisma dla kobiet "Bluszcz" przed świętami zachęcano do kupna m.in. wiecznych piór, maszynki spirytusowej, imbryków elektrycznych czy patefonów.
"Reklamy zostały zaopatrzone w komentarze pochodzące z przedwojennych podręczników reklamy. Porady w nich zawarte odsłaniają warsztat pracy ówczesnych twórców reklam – warsztat bogaty i różnorodny, korzystający ze wzorców zachodnich i najnowszych odkryć psychologii, na pierwszy rzut oka archaiczny, w dużej mierze aktualny także dziś" - czytamy na stronie internetowej Archiwum Państwowego.
Autor: eg//tka