"Pendolino za chwilę osiągnie stację Warszawa-Gdańsk, skąd dalej pojedzie do Kutna na testy" - napisał @Valcyte, który zamieścił w serwisie Kontaktu 24 zdjęcie nowego pociągu należącego do PKP Intercity. Rozpoczynają się testy pendolino na polskich torach m.in. pod względem szybkości, możliwości pociągu na stromych podjazdach i zjazdach oraz jeździe po łukach. Celem testów ma być sprawdzenie, jak pociąg sprawuje się podczas jazdy. "W Grybowie, niedaleko Nowego Sącza będą sprawdzane możliwości pociągu na stromych podjazdach i zjazdach. Koło Olsztyna odbędą się testy w jeździe po łukach. Skład będzie badany m.in. pod kątem bezpieczeństwa przeciwpożarowego, pola widzenia szlaku oraz współpracy z systemami sterowania ruchem" - poinformowała Zuzanna Szopowska, rzeczniczka PKP Intercity.
Próby prędkości
W drugiej połowie listopada pendolino ma być testowany na Centralnej Magistrali Kolejowej, gdzie będzie sprawdzana prędkość pociągu. "Na odcinku Góra Włodowska – Psary skład będzie poddawany próbom prędkościowym. (...) Sprawdzą, jak pociąg kursujący z prędkością powyżej 200 km/godz. oddziałuje na infrastrukturę torową, system sterowania ruchem oraz zasilanie trakcji elektrycznej" - wskazała Szopowska.
W maju przyszłego roku PKP Intercity ma mieć już osiem składów z dwudziestu, które zamówiło. W regularnym ruchu pendolino ma zacząć jeździć od grudnia 2014 r., jednak przewoźnik nie wyklucza, że poszczególne składy będą podstawiane dla pasażerów wcześniej.
400 mln euro za pendolino
Pierwszy pociąg pendolino przyjechał do Polski z Włoch 11 sierpnia. Ważący ponad 400 ton skład został przyholowany przez lokomotywę towarową wprost na Dworzec Główny we Wrocławiu. Zakup pendolino oznacza krótszy czas podróżowania koleją. Według przedstawicieli PKP Intercity, szacowany czas przejazdu z północy na południe Polski wyniesie pięć godzin. Podróż z Warszawy do Wrocławia ma się skrócić do 3,5 godziny. Koszt zakupu 20 składów to 400 mln euro.
Autor: aolsz/aw