Krakowianie doczekali się otwarcia nowoczesnego dworca. Kompleks zawiera cztery poziomy, które prowadzą do 25 wyjść na pięć peronów. Reporter 24 acik34 przedstawia zdjęcia z pierwszych chwil po otwarciu obiektu o powierzchni 12,6 tys. metrów kwadratowych.
Jeden z większych i najnowocześniejszych
W piątkowym otwarciu dworca kolejowego Kraków Główny uczestniczyła wicepremier Elżbieta Bieńkowska.
„Ten dworzec jest jednym z elementów morza inwestycji, które się w Polsce od kilku lat dzieją. To jest widoma oznaka tego, jak nasz kraj się zmienia” - powiedziała minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska.
Jak przypomniała, w latach 2012-2014 na budowy i modernizacje dworców kolejowych w całym kraju zostanie wydane blisko 1 mld zł z funduszy krajowych i unijnych. Zapowiedziała, że jeszcze w tym roku otwartych zostanie 18 nowych lub zrewitalizowanych obiektów tego typu.
„To jest ogromna masa infrastruktury, której Polska potrzebowała, którą przez ostatnich 10 lat uzupełniamy” - dodała.
Prezes PKP SA Jakub Karnowski poinformował, że krakowski dworzec jest jednym z największych i najnowocześniejszym tego typu obiektów w Polsce. Jest też jedynym, zlokalizowanym całkowicie pod ziemią, bezpośrednio pod peronami kolejowymi.
Ponad 12,6 tys. metrów kwadratowych
Jak wylicza Polska Agencja Prasowa, nowy dworzec w Krakowie integruje kolej lokalną, dalekobieżną, dworzec autobusowy i komunikację miejską. Całkowita powierzchnia obiektu wynosi ponad 12,6 tys. metrów kwadratowych. Pasażerowie mają do dyspozycji m.in. trzy poczekalnie, 28 kas biletowych, punkty informacyjne, skrytki bagażowe oraz 50 punktów komercyjnych: sklepów, restauracji i kawiarni.
Kompleks składa się łącznie z czterech poziomów – dwóch nad i dwóch pod ziemią. Pasażerowie będą mogli korzystać z 25 wyjść na pięć peronów, w tym 10 wind i 15 ciągów schodów ruchomych. Obiekt jest w pełni przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych – oprócz wind i ruchomych schodów, na terenie dworca znajdują się oznakowania dla osób niewidomych.
Nowy dworzec został zintegrowany z przystankami podziemnego tramwaju oraz dworcem autobusowym, z którego odjeżdżają autobusy komunikacji miejskiej i dalekobieżnej. Po remoncie linii kolejowej specjalne pociągi będą go łączyć z lotniskiem Kraków Airport.
Centralnym punktem oraz wizytówką dworca jest powstały w 1996 roku, dwumetrowy, żeliwny globus, który pierwotnie stał na poziomie peronów.
Koszt: prawie 134 mln zł
Inwestycja o wartości prawie 134 mln zł jest finansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Unii Europejskiej. Jest to jeden z trzech, obok Wrocławia i Gdyni, projektów tego typu, finansowanych ze środków unijnych.
Budowali od 2010 roku
Inwestycję, która pierwotnie miała zostać zakończona na EURO 2012, realizowało od listopada 2010 roku Katowickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego Budus SA. W 2012 r. zeszło ono z placu budowy z powodu postawienia w stan upadłości likwidacyjnej. Przedsięwzięcie dokończyła polska firma PORR.
Prezydent Krakowa, Jacek Majchrowski podkreślił, że otwarcie nowego Dworca Głównego jest ostatnim i najważniejszym elementem przedsięwzięcia inwestycyjnego Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego, które było realizowane od ponad 40 lat. Wcześniej w ramach kompleksu powstały m.in. podziemny odcinek szybkiego tramwaju pod dworcem oraz Regionalny Dworzec Autobusowy.
Autor: ak/mj