Ambulans blokował drogę kierowcy samochodu osobowego na warszawskiej Wisłostradzie. Przedstawiciel spółki, do której należy karetka, zapewnia, że wyciągnięto konsekwencje wobec kierowcy, ale twierdzi, że nagrywający również nie był bez winy. Nagranie z wideorejestratora samochodu kierowcy otrzymaliśmy na Kontakt 24.
Zajście miało miejsce 20 maja, około godziny 14 w Warszawie. - Jechałem około 85 kilometrów na godzinę lewym pasem, bo wyprzedzałem kilka pojazdów. Nagle zauważyłem, że na zderzaku siedzi mi karetka - relacjonował pan Dariusz, autor nagrania.
"Zajechał drogę i hamował"
Jak opisywał, kierowca karetki zaczął na niego trąbić, dlatego w dogodnym momencie zjechał na środkowy pas. - Nie widziałem, żeby był na sygnale, dlatego też, aby zachować bezpieczeństwo, nie zmieniałem pasa od razu - tłumaczył. - Gdy tylko zjechałem na środkowy pas, ten mnie wyprzedził i zajechał mi drogę.
Na filmie widać, że pan Dariusz próbował ponownie zmienić pas. - Znów zajechał mi drogę i co chwila hamował - powiedział i dodał, że zanim ambulans odjechał, sytuacja powtórzyła się jeszcze raz.
Reporter 24 przesłał nagranie sytuacji do przełożonych kierowcy, ale nie chce zgłaszać sprawy na policję.
"Nie nasz kierowca stworzył zagrożenie"
Firma, do której należy karetka zapewniła, że nie pozostawiła sprawy bez reakcji.
"Spółka informuje, iż z kierowcą karetki widocznej na filmie przeprowadzona została rozmowa i zostały w stosunku do niego wyciągnięte konsekwencje służbowe" - napisał w oświadczeniu Mateusz Krausse, przedstawiciel Luxury Medical Care.
"Niemniej jednak musimy zwrócić uwagę, iż to nie zachowanie naszego kierowcy spowodowało realne zagrożenie na drodze" - stwierdził dalej reprezentujący firmę.
W oświadczeniu reprezentujący firmę napisał, że nagranie nie pokazuje pełnej sytuacji i wskazuje na winę obu kierujących.
"Reakcja osoby kierującej (użycie świateł drogowych traktowane zwyczajowo jako sposób zasygnalizowania, iż pojazd poprzedzający blokuje przejazd innemu pojazdowi) spowodowało, iż kierujący pojazdem, który nagrał zdarzenie nagle (narażając przy tym bezpieczeństwo swoje jak i innych użytkowników ruchu drogowego) zwolnił (wyhamował z prędkości ponad 80 km/h do ok. 50 km/h). Reakcja ta stanowiła odpowiedź na wcześniejsze "mruganie" światłami przez pojazd Spółki" - napisał przedstawiciel firmy.
"Zwolnić nakazywały znaki"
W rozmowie z redakcją kierowca samochodu osobowego odparł zarzuty przedstawiciela firmy. - Zwolnić nakazywały znaki, dlatego ograniczyłem prędkość do 60 kilometrów na godzinę. Są tam też progi zwalniające - zauważył kierowca.
Mężczyzna podkreślił także, że sytuację zapisał wideorejestrator umieszczony w samochodzie.
"To nie usprawiedliwia"
Zajście skomentował Arkadiusz Kuzio z Akademii Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Nagannym określił zachowanie kierowcy ambulansu.
- Tłumaczenie, że poprzedzający pojazd nie reagował na błyskanie światłami drogowymi niestety nie uprawniało go do złamania art. 3 Kodeksu drogowego, który mówi, że uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani zachować ostrożność albo gdy ustawa tego wymaga – szczególną ostrożność, unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudniać albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę – przypominał Kuzio.
Dodał, że kierowca ambulansu naruszył art. 22 pkt. 5 Kodeksu drogowego, mówiący o tym, że kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru. Wymienił także artykuł 24 pkt. 2. Mówi on, że kierujący pojazdem jest obowiązany przy wyprzedzaniu zachować szczególną ostrożność, a zwłaszcza bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu.
Podsumował, że kierowca ambulansu doprowadził do "zbiegu wykroczeń stwarzając zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, nie stosując się do powyższych zapisów, a zachowaniem swoim pokazał brak odporności psychicznej w sytuacjach stresowych co powinno wykluczyć go z prowadzenie tego typu pojazdów".
Autor: ran,est/ak