Po dwóch dniach spędzonych w areszcie dróżnik, który w poniedziałek rano pełnił dyżur na przejeździe kolejowym w Kozerkach k. Grodziska Mazowieckiego, na którym doszło do śmiertelnego wypadku, został zwolniony do domu. Mężczyzna został dwukrotnie przesłuchany. Jego zeznania są jednak inne niż reszty świadków. Prokuratura podaje, że nie udało się ustalić jednoznacznych przyczyn tragedii, stąd nie było także podstaw, by postawić 27-latkowi zarzutów. Pierwszą informację o wypadku otrzymaliśmy na Kontakt 24.
Prokuratura Rejonowa w Grodzisku Mazowieckim nie postawiła zarzutów zatrzymanemu w poniedziałek dróżnikowi. Mężczyzna został dwukrotnie przesłuchany w charakterze świadka. Jak poinformował we wtorek prok. Przemysław Nowak z Prokuratury Okręgowej w Warszawie, dróżnik podaje nieco inną wersję niż pozostali świadkowie, dlatego stan faktyczny sprawy nie jest jeszcze ustalony do końca.
Jak relacjonowała Ewa Paluszkiewicz, reporterka TVN24, zgodnie z procedurami kolejowymi, na trzy minuty przed odjazdem pociągu ze stacji, dróżnik powinien dostać sygnał o tym, że ma przygotować się na przyjazd pociągu. Na dwie minuty przed pojawieniem się pociągu na przejeździe, szlabany powinny być już opuszczone, a dróżnik ma za zadanie ostrzegać kierowców samochodów sygnałem dźwiękowym.
Nie dostał sygnału?
"Dróżnik wskazuje, że nie uzyskał sygnału dźwiękowego o nadjeżdżającym pociągu z Grodziska, wobec czego podniósł zamknięty szlaban i wpuścił na tory kilka samochodów. Następnie - jak tłumaczył - gdy otrzymał sygnał, zaczął zamykać szlaban, gdy już były na przejeździe samochody" - powiedział Przemysław Nowak.
Prokurator podkreślił, że zebrany dotychczas materiał dowodowy nie pozwolił na jednoznaczne rozstrzygnięcie o przyczynach tragedii. Poinformował, że w toku śledztwa wykonano już szereg innych czynności, m.in. dokonano oględzin samochodu i pociągów. Ponadto przeprowadzono eksperyment i potwierdzono, że szlabany działały sprawnie. W sprawie przesłuchano też większość osób mogących mieć wiedzę o zdarzeniu - maszynistów, kierowców innych samochodów.
Tragedia na przejeździe
W poniedziałek około godziny 7.30 kobieta, która jechała osobowym peugeotem wjechała na tory za jedną z ciężarówek i nie zdążyła już uciec. W jej samochód uderzył najpierw pociąg jadący z Warszawy. W wyniku uderzenia auto zostało wypchnięte na drugi tor, gdzie uderzył w nie pociąg jadący do Warszawy. Żaden ze składów nie miał możliwości, by wyhamować.
Zderzenie z dwoma pociągami było tak silne, że samochód został zmiażdżony. Aby wyciągnąć rannych strażacy musieli pociąć pojazd. 36-letnia kobieta - mimo długiej reanimacji - zmarła na miejscu, a jej córki śmigłowcami zabrano do szpitali. Starsza z nich - 9-letnia - jest w bardzo ciężkim stanie.
Gęsta mgła i większy ruch
Jak powiedział st.kpt. Piotr Księżak z PSP w Grodzisku Mazowieckim, do poniedziałkowej tragedii mogła przyczynić się gęsta mgła. Przejazd jest dobrze oznakowany i uznawany jako bezpieczny, ale wąski. Większe pojazdy muszą przejeżdżać przez tory wahadłowo. Co więcej, w związku z prowadzonym remontem wiaduktu, który znajduje się kilka kilometrów od przejazdu, ruch na tym odcinku jest większy niż zazwyczaj.
"Dróżnik, który pracował w tym miejscu, posiada wszystkie certyfikaty. Od roku i pięciu miesięcy pracuje w kolei" - relacjonowała reporterka TVN24. "Był bardzo dobrym pracownikiem, miał wkrótce awansować" - mówiła. Dyżur dróżnika trwa 12 godzin, po których ma on 24 godz. przerwy. Po następnym dyżurze następuje już 48 godz. przerwy. "Wiadomo, że ten dróżnik był wypoczęty i nie był pod wpływem alkoholu" - zapewniła reporterka.
Prokuratura nie przesądza o winie 27-latka. W toku jest postępowanie ws. spowodowania tragedii w ruchu lądowym. Za to przestępstwo grozi kara do 8 lat pozbawienia wolności.
Autor: ap, mm//tka,aw