W środę rano na lotnisku w Addis Abbebie wylądował należący do PLL LOT boeing 787 dreamliner. Maszyna, która przez trzy miesiące była uziemiona na lotnisku w USA, przyleciała do centrum serwisowego Boeinga w Etiopii na wymianę akumulatorów.
Jak poinformował redakcję Kontaktu 24 Marek Kłuciński, rzecznik PLL LOT, samolot wylądował w Addis Abbebie o godzinie 8.30 czasu polskiego.
Maszyna wystartowała z lotniska w Chicago po godzinie 19 naszego czasu, o czym informowali na Kontakt 24 internauci śledzący Flightradar24. Lot do Etiopii trwał około 13 godzin.
Według rzecznika, wymiana akumulatorów potrwa do tygodnia. Odbędzie się ona zgodnie z wytycznymi Boeinga zaakceptowanymi przez amerykańskie władze lotnicze.
Samoloty wrócą do przewoźnika
W maju do Etiopii uda się również drugi boeing 787 stojący na płycie warszawskiego Lotniska Chopina. Jak dodał Kłuciński, pod koniec maja, po naprawie, oba dreamlinery mają wrócić do przewoźnika. Do końca miesiąca spółka spodziewa się również otrzymać trzeci, nowy B787. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami LOT, 5 czerwca br. dreamliner uda się w pierwszy rejs do Chicago. Spółka spodziewa się, że czwarty samolot otrzyma w lipcu, a piąty w sierpniu.
FAA zatwierdził zmodyfikowane akumulatory
Pod koniec kwietnia samolot boeing 787 dreamliner japońskich linii lotniczych All Nippon Airways (ANA) wylądował na tokijskim lotnisku Haneda po bezproblemowym dwugodzinnym locie testowym. Był to pierwszy próbny lot dreamlinera w Japonii po przerwie spowodowanej awariami akumulatorów w tych maszynach. Na pokładzie samolotu znajdowali się przedstawiciele dyrekcji koncernu Boeing i linii ANA. Wcześniej komercyjny lot ze stolicy Etiopii Addis Abeby do stolicy Kenii Nairobi odbył dreamliner etiopskich linii lotniczych Ethiopian Airlines - podaje PAP.
W kwietniu amerykański Federalny Zarząd Lotnictwa (FAA) zatwierdził zmodyfikowane akumulatory do dreamlinerów. W ramach poprawek konstrukcyjnych akumulatory zaopatrzono w dodatkowe osłony ognioodporne. Ponadto miejsca ich zamontowania wyposażono w system wentylacyjny, automatycznie usuwający na zewnątrz samolotu ewentualny dym i toksyczne opary.
Eksploatację 50 przekazanych dotąd użytkownikom maszyn Boeing 787 wstrzymano bezterminowo 16 stycznia po incydentach z dwoma samolotami tego typu. W jednym przypadku był to pożar litowych akumulatorów jonowych, a w drugim ich dymienie. Po tej decyzji nie latały również dwa dreamlinery będące w posiadaniu Polskich Linii Lotniczych LOT.
Autor: js,db/ja,tka