Czy lot się odbędzie? Gdzie szukać informacji? Jak otrzymać odszkodowanie? Eksperci odpowiadają na Wasze pytania

Na pytania odpowiadali eksperci

Niepewna sytuacja związana z brakiem kontrolerów ruchu lotniczego i zapowiadanym ograniczeniem działalności lotnisk wzbudza wiele niepokoju wśród osób, które mają wykupione bądź zaplanowane wyjazdy, zwłaszcza te zagraniczne. Czy zaplanowane loty się odbędą? Jaki scenariusz może czekać polską przestrzeń powietrzną? Co może podlegać odszkodowaniu a co zadośćuczynieniu? Na Wasze pytania związane z kryzysem lotniczym na antenach TVN24 i TVN24 BiS odpowiadali eksperci dr inż. Tomasz Balcerzak, adwokat Eliza Kuna i publicysta lotniczy Cezary Orzech.

Adwokat Eliza Kuna o sytuacji na lotniskach
Adwokat Eliza Kuna o sytuacji na lotniskachTVN24

Czytaj także: Skąd wziął się kryzys na polskim niebie? Kalendarium zdarzeń, miesiąc po miesiącu

Z końcem miesiąca z pracy może odejść kolejnych 136 kontrolerów ruchu lotniczego, którzy pozostają w konflikcie z zarządem Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Rząd opublikował rozporządzenie, z którego wynika, że od 1 maja Lotnisko Chopina w Warszawie będzie działało w ograniczonych godzinach.

Na pytania trapiące rzesze pasażerów, którzy w najbliższych dniach planowali loty, odpowiadali eksperci na antenach TVN24 i TVN24 BiS.

Odszkodowania i zadośćuczynienia. Do czego mają prawo pasażerowie?

- Patrzę z przerażeniem na tę sytuację, dlatego że są dziesiątki tysięcy pasażerów, którzy żyją w niepewności i nie bardzo wiadomo, do kogo mają rościć swoje pretensje - powiedziała na antenie TVN24 adwokat Eliza Kuna.

- Teoretycznie z rozporządzenia unijnego wynika, że to przewoźnik ma obowiązek zwrotu za bilet w przypadku odwołania lotu, ale już przewoźnik nie ma obowiązku wypłaty odszkodowania dlatego, że te okoliczności, o których mowa, czyli brak obsady na stanowiskach kontrolera lotu nie są okolicznością, jaką przewoźnik mógł przewidzieć. O odszkodowaniach większych aniżeli zwrot kosztów za bilet mowy być nie może. Następnie mamy sytuacje rezerwacji hoteli, rezerwacji urlopów, planów wakacyjnych z rodzinami. Tutaj szkody są gigantyczne i trudno je oszacować materialnie - oceniła adwokat.

Co może podlegać odszkodowaniu, oprócz pieniędzy, jakie zapłaciliśmy za bilet?

- Jeśli byliśmy ubezpieczeni, mieliśmy wykupiony pakiet wycieczkowy, czyli przelot, transfer i hotel - w przypadku odwołania takiej wycieczki w całości, możemy domagać się zwrotu albo od biura podróży, albo od ubezpieczyciela. Dlatego że ubezpieczenie z reguły obejmuje okoliczności, kiedy to my polecieć nie możemy, natomiast biuro podróży i tak ponosi odpowiedzialność za niezrealizowanie tej wycieczki i ono musi nam zwrócić środki wydatkowane na ten wyjazd - poinformowała Eliza Kuna.

Jak oceniła adwokat, w takiej sytuacji biuro podróży nie będzie wypłacało pieniędzy z własnej kieszeni, gdyż nie ono było winne takiej sytuacji. - Należy spodziewać się licznych pozwów regresowych i roszczeń zwrotnych ze strony zarówno przewoźników, jak i biur podróży w stosunku do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, a w konsekwencji do Skarbu Państwa - powiedziała.

Do kogo się zgłaszać po odszkodowanie?

- W pierwszej kolejności, jeśli chodzi o zwrot środków za bilet, należy zwrócić się do przewoźnika, dlatego że to on był stroną naszej umowy cywilnoprawnej o zakup biletu i on ten lot odwołał, więc jest on stroną umowy o świadczenie usług w postaci usług przewozu - zaznaczyła Eliza Kuna.

Inaczej jednak wygląda ta kwestia, jeśli na własną rękę rezerwowaliśmy hotel i inne atrakcje, a nie ma możliwości odwołania, przebukowania bądź zwrotu środków. - Ponieśliśmy szkodę, za którą przewoźnik środków już nam nie odda. Wtedy do rozważenia pozostaje postępowanie odszkodowawcze przeciwko winnemu sytuacji, którym - w moim przekonaniu - może być właśnie Agencja, która nie zapewniła dostatecznej liczby kontrolerów lotu do obsługi takiego wyjazdu - oceniła adwokat.

Czy teraz możemy się zabezpieczyć lub ubezpieczyć?

- Należy negocjować indywidualnie z biurami podróży jakieś możliwości alternatyw powrotu. Wiem, że są biura podróży, które zapewniają swoich klientów o tym, że jeśli nie będą mogli wrócić do Polski, to zapewnią powrót do Berlina i transfer na przykład do Warszawy. Duzi przewoźnicy tacy jak linie komercyjne nie dają żadnych gwarancji i zapewnień, więc trudno wyobrazić sobie coś, co możemy zrobić prewencyjnie w tej sytuacji. Wszyscy musimy siedzieć na walizkach i czekać - powiedziała Kuna.

Czy można zgłosić się po odszkodowanie za zmarnowany urlop, z którego sami zrezygnowaliśmy?

- To są trudne roszczenia, bo szkoda materialnie musi powstać. Nie mówiłabym tu o odszkodowaniu tylko o zadośćuczynieniu - zaznaczyła Eliza Kuna. Adwokat podkreśliła, że roszczenie o zadośćuczynienie jest przewidziane w kodeksie, jednak w polskich warunkach taki proces jest trudny i może potrwać wiele lat.

Na Wasze pytania odpowiadał dr inż. Tomasz Balcerzak

Na pytania przesłane na Kontakt 24 odpowiadał na antenie TVN24 BiS dr inż. Tomasz Balcerzak z Uczelni Łazarskiego i Instytutu Prawa Lotniczego i Kosmicznego. Ekspert wytłumaczył między innymi, jakie ryzyko wiąże się z decyzją o locie czarterowym i gdzie pasażerowie mogą szukać informacji o odwołanych połączeniach.

Dr inż
Dr inżTVN24

Funky: Lot Wizz Air 29 kwietnia do Malmo w Szwecji z Lotniska Chopina w Warszawie. Powrót 4 maja w środę na warszawskie lotnisko. I co zrobić, jeśli wylot jest przed wspomnianym 1 maja. Piątkowy lot się zapewne odbędzie, a ja nie mogę przecież lecieć bez możliwości powrotu. Wizz Air de facto za to nie odpowiada, a więc zwrot pieniędzy nie obowiązuje. Co robić? Po prostu godzić się na stratę pieniędzy przez anulację?

- Rzecz podstawowa - trzeba cały czas utrzymywać kontakt z przewoźnikiem, od którego zakupiliśmy bilet. O ile ten lot przed 1 maja jest niezagrożony, odbędzie się, o tyle już 4 maja, czyli w momencie, kiedy dojdzie do planowanego obniżenia przepustowości, możemy mieć z tym lotem duży kłopot. Z punktu widzenia linii lotniczych jest to sytuacja nadzwyczajna, ponieważ strajk kontrolerów jest sytuacją nadzwyczajną i nie przysługuje odszkodowanie. W ramach przepisów unijnych możemy się ubiegać o zwrot kosztów biletów i, kiedy pasażerowie czekają na opóźniony rejs, mamy prawo do opieki - dostęp do telefonu, maila, wyżywienia, jeśli będzie taka potrzeba. Mamy tez prawo do hotelu przy dłuższym przestoju. Decyzję na końcu musi podjąć pasażer - musi rozważyć ryzyko, uwzględniając listę przewoźników, która ukazała się w rozporządzeniu. To są trasy priorytetowe, ale nie znaczy to, że nie odbędą się inne loty.

Bartek: Co z lotami czarterowymi? Jeśli mam zaplanowany lot czarterowy na godz. 10 9 maja, to lot się odbędzie?

- Te ograniczenia przewidują funkcjonowanie lotniska w godzinach 9:30-17. Jeśli lot ma odbyć o godz. 10, teoretycznie powinien się odbyć. Natomiast w rozporządzeniu nie ma wymienionych kierunków czarterowych. Mało tego na liście przewoźników, którzy będą traktowani jako priorytetowi, także nie ma przewoźników czarterowych. Chciałbym wspomnieć, że długi weekend majowy rozpoczyna wysoki sezon czarterowy. Wszystkie biura podróży zwiększają znacznie swoje operowanie do portów. W związku z tą sytuacją należy się spodziewać dużych problemów.

Wiola: Gdzie mogę sprawdzić, które loty zostaną odwołane? Chciałabym wiedzieć wcześniej, a nie na dzień przed planowanym wylotem.

- Pasażerowie chcieliby uzyskać takie informacje od linii lotniczych, ale one nie mają tych informacji, bo sytuacja jest dynamiczna. Można jedynie obserwować rozmowy z kontrolerami. Podstawowym źródłem potwierdzenia wylotu jest informacja od linii lotniczych. Drugim sposobem jest uzyskanie informacji od portów lotniczych, natomiast traktowałbym tę informację jako zapasową.

Ana: Czy loty czarterowe z biurem podróży w godzinach 9-17 będą się odbywać? Czy tylko loty rejsowe?

- Możliwe, że niektóre loty czarterowe będą się odbywać. Ta lista 32 kierunków to lista priorytetowa. Nie oznacza to, że jedynie te kierunki będą obsługiwane. Jeśli będzie przepustowość, to oczywiście będzie możliwość, że jakieś rejsy czarterowe będą się odbywać, ale wiąże się to z dużym ryzykiem. Duży problem mamy z regularnością rejsów. Wszyscy obserwujemy ten konflikt. Jednym z największych problemów w branży lotniczej jest utrata wiarygodności, zaufania. W tej chwili mamy z tym do czynienia - brak informacji, potwierdzenia, że samolot wykonuje rejs. To są podstawowe informacje, które powinni mieć pasażerowie. Michalll: Jak nie dolecę do Polski, to mogę żądać zastępstwa w postaci biletu na pociąg lub autokar?

- Z praktycznego punktu widzenia linia lotnicza może zaproponować połączenie zastępcze z wykorzystaniem własnych środków, czyli za pomocą własnego samolotu. Decyzję o wykorzystaniu pociągu, autokaru może podjąć sam pasażer, jeśli uzna, że z jakichś względów będzie to wygodniejsze. Ta deklaracja będzie rozpatrywana na zasadzie indywidualnych reklamacji, ale tej sytuacji nie obejmują co do zasady rozporządzenia unijne związane z kontrolerami.

Jak mogą funkcjonować lotniska w Polsce?

O możliwych scenariuszach lotów na polskim niebie w najbliższym opowiadał także Cezary Orzech, publicysta lotniczy. Specjalista przedstawił rozwiązania, które mogą wejść w życie, gdy nie dojdzie do porozumienia kontrolerów z PAŻP.

Cezary Orzech o sytuacji z lotami
Cezary Orzech o sytuacji z lotamiTVN24

Jak będzie wyglądało funkcjonowanie lotnisk, jeśli porozumienia nie będzie i rozporządzenie wejdzie w życie?

- Tak naprawdę nie wiadomo, dlatego że nie chodzi tylko o pasażerów, ale też o ruch cargo, który jest teraz bardzo duży. Na szczęście skończyła się pandemia, bo gdyby przylatywały nadal transporty medyczne, to byłoby bardzo źle. Poza tym mamy dużo samolotów z pomocą dla Ukrainy. Gdy będzie ograniczony ruch, połączenia wojskowe będą priorytetowe. Wtedy jeszcze bardziej ograniczony zostanie ruch pasażerski, ale to gdybanie - mówił ekspert.

Inaczej mogą funkcjonować lotniska na południu kraju. - Lepiej wygląda sytuacja w portach regionalnych, szczególnie na południu Polski - w Krakowie, Katowicach czy Rzeszowie, dlatego że są blisko granicy czeskiej czy słowackiej i samoloty tam mogą wyjść na pułap przelotowy i być kontrolowane przez operatorów czeskich lub słowackich. Nie wiem, jak to jest na kierunkach północnych. Linie lotnicze są elastyczne i mogą przenieść część swoich lotów na inne lotniska. Dojazdy są utrudnione, na przykład z Warszawy do Wrocławia, ale jeśli jest duże obłożenie, to można ten ruch zmienić. Jeśli jest małe obłożenie to nie wiemy, jak postąpią linie lotnicze, bo one też mają swój rachunek i nie będą wozić powietrza - tłumaczył.

Priorytetem jest funkcjonowanie na Okęciu. Jeśli nie będzie obsady po 17, to czy obsada z Katowic pojedzie do Warszawy, aby wspomóc kontrolerów?

- Obsady lotnisk regionalnych są pełne, zatem łatanie dziury na Okęciu, robiąc dziurę na innych lotniskach będzie bardzo trudne, żeby zapewnić bezpieczeństwo. Kontrolerzy to specyficzna grupa ludzi. Dla nich właściwie to nie zawód, tylko pasja, sens życia i to wiedzą negocjatorzy. Jeśli kontrolerzy złożą wypowiedzenie, to nie znajdą w Polsce innej firmy niż PAŻP, najwyżej mogą wyjechać za granicę.

Cezary Orzech odpowiada na pytania
Cezary Orzech odpowiada na pytaniaTVN24

Protesty kontrolerów w innych państwach

- To nie jest pierwszy przypadek na świecie, kiedy kontrolerzy strajkują, a właściwie nie strajkują, tylko nie zgadzają się na nowe warunki pracy i złożyli wypowiedzenia. 40 lat temu w Stanach Zjednoczonych zastrajkowało kilka tysięcy kontrolerów i prezydent Reagan podjął decyzję w 3 dni. Jeśli nie przystąpiliby w ciągu 24 godzin do pracy, to wszystkich by zwolnił. Pozbawiał ich też możliwości zatrudnienia w przyszłości - mówił ekspert.

Czy możliwy jest taki scenariusz w Polsce? Czy byłoby kogo zatrudnić, zastąpić?

- W Hiszpanii, we Francji czy Islandii wojsko obsługiwało loty. Tutaj (w Polsce - przyp. red.) cały czas operuje się magią pensji. Jest to teraz około 40 tys. zł, czyli 10 tys. euro. Koledzy na zachodzie zarabiają zdecydowanie więcej. Kontrolerzy z Polski dążą do tego, żeby zarabiać tak jak tamci. Sytuacja jest bardzo napięta i dziwna, dlatego że ten problem wyniknął 2-3 lata temu. PAŻP sama się finansuje - jeśli jest mniej samolotów, jest mniej pieniędzy. Jeśli się nie dogadają, będzie jeszcze mniej pieniędzy. Nie tylko samoloty pasażerskie, ale też samoloty, które przelatują nad Polską będą miały problemy - podsumował Orzech.

Macie pytania dotyczące lotów? Czekamy na nie w naszym Gorącym Temacie.

Autor: popi, ek / Źródło: TVN 24, TVN24 BiS

Ważny temat?

Podziel się!

Ważny temat?

Podziel się!

Czekamy na Wasze:

Pozostałe wiadomości

Prokuratura wszczęła śledztwo w sprawie księdza, który miał molestować seksualnie 15-letnią uczennicę. Śledczych zawiadomili rodzice dziewczynki, a także kuria.

Zgłosili, że ksiądz miał molestować uczennicę

Zgłosili, że ksiądz miał molestować uczennicę

Źródło:
Kontakt 24 / tvn24.pl

W Lędzinach (woj. śląskie) doszło do tragicznego wypadku. Samochód osobowy zderzył się z ciężarówką. Zginęła jedna osoba. Zdjęcia z wypadku otrzymaliśmy na Kontakt24.

Tragiczny wypadek. Nie żyje kobieta

Tragiczny wypadek. Nie żyje kobieta

Źródło:
Policja Bieruń

Proboszcz parafii w Szczawie (pow. limanowski) wskazał wiernym, że jedynym kandydatem, na którego wolno im zagłosować jako chrześcijanom, jest Karol Nawrocki. W ogłoszeniach parafialnych stwierdził, że jego oponent "sprzeciwia się prawu Bożemu", popierając prawo do aborcji i związki homoseksualne. Rzecznik kurii przekazał, że z duchownym odbyła się już "urzędowa rozmowa".

Agitacja w ogłoszeniach parafialnych. "To nie powinno mieć miejsca"

Agitacja w ogłoszeniach parafialnych. "To nie powinno mieć miejsca"

Źródło:
tvn24.pl

W Białogardzie (woj. zachodniopomorskie) kierowca zignorował czerwone światło i ruszył przez przejazd kolejowy, mimo zamykających się szlabanów. Nagranie i informację otrzymaliśmy na Kontakt24.

Czerwone światło i zamykające się rogatki. Kierowca i tak pojechał

Czerwone światło i zamykające się rogatki. Kierowca i tak pojechał

Źródło:
Kontakt24, tvn24.pl

W Tczewie nietrzeźwa kobieta kopała i znieważała załogę ratownictwa medycznego, którą wezwano do niej na przystanek. W Kwidzynie agresywny mężczyzna z urazem ręki, który trafił na szpitalny oddział ratunkowy, zaatakował ratownika medycznego. Wszystko to w jeden weekend. Obydwoje zostali zatrzymani.

Jedno województwo, ten sam weekend i dwa ataki na ratowników medycznych

Jedno województwo, ten sam weekend i dwa ataki na ratowników medycznych

Źródło:
Kontakt24, TVN24, KPP Tczew

Kierowcy zawracali korytarzem życia utworzonym po niedzielnym wypadku na trasie S7 koło Grójca. - To jest porażająca nieodpowiedzialność i głupota - powiedział autor nagrania przesłanego na Kontakt 24.

"Wytrwał tylko dziewięć minut". Korytarz życia potraktowali jak objazd wypadku

"Wytrwał tylko dziewięć minut". Korytarz życia potraktowali jak objazd wypadku

Źródło:
Kontakt 24

Policjanci wyjaśniają okoliczności zdarzenia, do którego doszło w Dobiegniewie (województwo lubuskie). O nogę 51-latki, wypoczywającej na tarasie, otarł się pocisk. Jak informują służby, "najprawdopodobniej strzał oddano ze strzelnicy". Informację o sprawie otrzymaliśmy na Kontakt24.

Odpoczywała na tarasie, pocisk otarł się o jej nogę

Odpoczywała na tarasie, pocisk otarł się o jej nogę

Źródło:
Kontakt24, tvn24.pl

W Kawęczynie w województwie mazowieckim w nocy z soboty na niedzielę doszło do pożaru hali magazynowej. - Pożar był dość rozległy, mówimy tutaj o powierzchni oszacowanej przez nas na około 10 tysięcy metrów kwadratowych - przekazał TVN24 rzecznik prasowy Mazowieckiego Komendanta Wojewódzkiego PSP brygadier Karol Kroć.

160 strażaków w walce z pożarem pod Warszawą

160 strażaków w walce z pożarem pod Warszawą

Źródło:
tvn24.pl

Kierowca quada stracił panowanie nad kierownicą i spadł z pojazdu, który następie uderzył w dwie osoby – podała toruńska policja. Do wypadku doszło przed rozpoczęciem pikniku z okazji Dnia Dziecka w Chełmży.

48-latek spadł z quada, pojazd wjechał w uczestników pikniku

48-latek spadł z quada, pojazd wjechał w uczestników pikniku

Źródło:
Kontakt 24 / tvn24.pl

Na Kontakt24 otrzymaliśmy nagranie, na którym widać rodzinę żurawi. "Wspaniale jest obserwować i nagrywać maluchy cieszące się każdą chwilą, odkrywające kolejne leśne zakamarki, uważając przy tym, by nie oddalić się zbytnio od swoich rodziców" - napisał autor filmu.

Niezdarny młody żuraw naśladuje rodzica. "To piękne"

Niezdarny młody żuraw naśladuje rodzica. "To piękne"

Źródło:
tvnmeteo.pl, Kontakt24

Kierowca przyjechał na stację kontroli pojazdów i oddał kluczyki pracownikowi. Ten zaczął przegląd samochodu i wjechał nim w ścianę. Na miejsce wezwano policję, która przebadała diagnostę alkomatem. Wynik wskazał dwa promile.

Klient oddał auto do przeglądu. Pijany diagnosta wjechał w ścianę

Klient oddał auto do przeglądu. Pijany diagnosta wjechał w ścianę

Źródło:
tvn24.pl

Na autostradzie A2, na wysokości miejscowości Chlebnia (Mazowieckie), kierowca ciężarówki zasłabł i uderzył w bariery energochłonne. Strażacy wydostali mężczyznę z kabiny auta.

Kierowca ciężarówki zasłabł na autostradzie i uderzył w barierki

Kierowca ciężarówki zasłabł na autostradzie i uderzył w barierki

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Zorientowaliśmy się, że żaglowiec jest za wysoki, nie zmieści się - opowiadał w rozmowie z redakcją Kontakt24 pan Bartosz, który widział, jak meksykański żaglowiec zahaczył o most Brookliński w Nowym Jorku. Mamy nagranie z momentu uderzenia statku.

"Zorientowaliśmy się, że żaglowiec jest za wysoki". Zderzenie z mostem na nagraniu

"Zorientowaliśmy się, że żaglowiec jest za wysoki". Zderzenie z mostem na nagraniu

Źródło:
Kontakt24

12 zastępów strażaków walczy z pożarem dawnych budynków socjalnych w Tarnowie (Małopolskie). Służby apelują do mieszkańców o zamknięcie okien.

Pożar baraków, kłęby czarnego dymu nad miastem

Pożar baraków, kłęby czarnego dymu nad miastem

Źródło:
TVN24, Radio Kraków