Nieuczciwe klauzule, brak kontaktu. Dałeś się złapać? Prawnik radzi, co robić

Prawnik uspokaja klientów

"To jakby hipermarket żądał 150 złotych za użycie wózka, albo za wejście na teren sklepu" - porównał działalność serwisu 3czekolady.pl, 3cukierki.pl i 3pierniki.pl Jakub Dziekciowski, prawnik ze Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. O budzących wątpliwości praktykach serwisu poinformowali nas klienci, którzy zamiast darmowego koszyka słodyczy zostali zobowiązani do płacenia abonamentu w wysokości 149 zł.

Prawnik uspokaja klientów

Ponad 300 osób liczy grupa "Wykiwani przez kosz słodyczy" utworzona na portalu społecznościowym przez klientów sklepu 3czekolady.pl, który również pojawił się pod nazwą 3pierniki.pl i 3cukierki.pl. Jak napisali na Kontakt 24, skuszeni "darmowym" prezentem, zostali wprowadzeni przez firmę w błąd i obciążeni miesięcznym abonamentem w wysokości 149 zł. Klienci próbowali wypowiedzieć umowę i usunąć konto, ale jak twierdzą, z firmą nie ma żadnego kontaktu.

"Tak naprawdę to też nie jest sklep, gdzie mogę sobie kupić te czekolady, dlatego, że w regulaminie okazało się, że to jest tylko złożenie oferty, tzn. że ja mogę chcieć kupić te czekolady, ale nie muszę ich również otrzymać" - tłumaczyła jedna z poszkodowanych.

O prawną ocenę regulaminu, który jest wiążący dla klientów serwisu, poprosiliśmy Jakuba Dziekciowskiego, prawnika ze Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. W jego ocenie regulamin sklepu zawiera klauzule abuzywne, czyli niedozwolone, które nie zostały z konsumentem uzgodnione indywidualnie oraz kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco naruszający jego interesy.

"Nie wiadomo, co spółka oferuje"

Pierwszą wątpliwość prawnika budzi paragraf 2 regulaminu, który, mimo wielu zawiłych podpunktów, nie precyzuje ani oferowanych przez spółkę produktów ani usługi. "Z regulaminu wynika, że na spółce nie ciążą żadne obowiązki w związku z zawartą między nią a konsumentem umową" - wyliczał prawnik.

Jak dodał Dziekciowski, regulamin łamie art. 6 Ustawy o Przeciwdziałaniu Nieuczciwym Praktykom Rynkowym, ponieważ narusza obowiązek rzetelnego poinformowania konsumenta o oferowanym produkcie czy usłudze. Punkt pierwszy tego artykułu mówi: "praktykę rynkową uznaje się za zaniechanie wprowadzające w błąd, jeżeli pomija istotne informacje potrzebne przeciętnemu konsumentowi do podjęcia decyzji dotyczącej umowy i tym samym powoduje lub może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął".

Niedozwolone klauzule

Z kolei 3 paragraf regulaminu serwisu, który odnosi się do postanowień związanych z zawarciem umowy między firmą a konsumentem, narusza art. 385 indeks 1 Kodeksu Cywilnego. "Narusza zasadę ekwiwalentności - konsument musi płacić abonament, jednak sklep zastrzega sobie, że może, ale nie musi, wysłać klientowi zamówione produkty" - wyjaśnił Dziekciowski.

Jak mówił prawnik, zasada ekwiwalentności dotyczy umowy, gdzie obowiązek świadczeń ciąży po obu stronach. W tego rodzaju umowach każda ze stron jest dłużnikiem i wierzycielem drugiej, zaś świadczenie każdej stanowi równoważnik (ekwiwalent) tego, co sama otrzymuje.

Jak przytacza prawnik, art. 385 z indeksem 1 brzmi następująco: "Postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nie uzgodnione indywidualnie nie wiążą go, jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy (niedozwolone postanowienia umowne).

Utrudniony kontakt ze spółką

Serwis 3czekolady.pl, jest prowadzony przez spółkę z siedzibą na Cyprze. Na stronie internetowej w formularzu kontaktowym widnieje, co prawda, warszawski adres, jednak znajduje się pod nim hotel, który nie ma żadnego związku ze sprawą.

"Numer podany na stronie 3czekolady.pl milczy albo zgłasza się automatyczna sekretarka mówiąca po angielsku, na wiadomości przesyłane za pomocą formularza nie ma żadnych odpowiedzi, pod zamieszczonym warszawskim adresem znajduje się hotel, który z firmą nie ma nic wspólnego, a cypryjskim - kancelaria adwokacka" - pisali w mailach do naszej redakcji internauci.

Jak wyjaśnił Dziekciowski, utrudniony kontakt ze spółką to kolejna naruszająca prawo praktyka tzw. bariera pozaumowna.

Co zrobić, gdy zawarłeś umowę?

"Należy wypowiedzieć spółce umowę drogą mailową. Jeżeli to nie pomoże, należy powołać się na art. 385 Kodeksu Cywilnego oraz na art. 6 Ustawy o Przeciwdziałaniu Nieuczciwym Praktykom Rynkowym" - wyjaśnił prawnik i dodał, że klienci w takiej sytuacji nie są zobowiązani do wnoszenia żadnej opłaty.

Podobnego zdania jest Longina Kaczmarek, Rzecznik Konsumentów w Szczecinie. "Radzimy, żeby nie płacić, odstąpić od umowy i czekać co będzie dalej" - mówi o dodaje: "Według mojej znajomości i wiedzy nic nie powinno się dalej z tym zdarzyć".

Poprosiliśmy Jakuba Dziekciowskiego, aby odniósł się również do zawartego w regulaminie paragrafu 13 punktu 15, który mówi: "strony dopuszczają możliwość dochodzenia wzajemnych roszczeń przed Sądem Rejonowym Lublin-Zachód w Lublinie (w trybie tzw. Elektronicznego Postępowania Upominawczego)". W ocenie Dziekciowskiego, jeżeli spółka skierowałaby taką sprawę do elektronicznego sądu, to konsument nie miałby żadnego problemu z wygraniem procesu.

Jeżeli mimo wypowiedzenia umowy oraz powołania się na stosowne ustawy spółka nękałaby konsumenta, o pomoc należy zwrócić się do Stowarzyszenia Konsumentów Polskich bądź do Federacji Konsumentów.

O tym, jak się nie dać oszukać kupując przez internet czytaj także na tvn24.pl

Autor: aolsz/ja

Ważny temat?

Podziel się!

Ważny temat?

Podziel się!

Czekamy na Wasze:

Pozostałe wiadomości

Ciało 61-letniej kobiety z obrażeniami głowy znaleziono w jednym z domów w miejscowości Podniebyle na Podkarpaciu. Jak ustalili śledczy, za zabójstwem stoi jej mąż. Mężczyzna przebywa w szpitalu. Pierwszą informację o zdarzeniu otrzymaliśmy na Kontakt 24.

Martwa kobieta w domu, ranny mąż w szpitalu

Martwa kobieta w domu, ranny mąż w szpitalu

Źródło:
Kontakt24, tvn24.pl

Lis, czapla i wydra - takie zwierzęta pojawiły się w oczku wodnym pana Darka z Koszalina. Nagrania pokazujące te niezwykłe odwiedziny otrzymaliśmy na Kontakt24.

Lis, czapla i wydra odwiedzają oczko wodne pana Darka

Lis, czapla i wydra odwiedzają oczko wodne pana Darka

Źródło:
Kontakt24

Policja dostała zgłoszenie o pobitej kobiecie, która trafiła do szpitala w Świnoujściu (woj. zachodniopomorskie). Poszkodowana mówiła, że nie zna sprawcy. Jak informują lokalne media, została pobita, kiedy zaczynała pracę przy sprzątaniu klatki schodowej. Funkcjonariusze zatrzymali 28-latka. Był pijany, usłyszał zarzuty i trafił do aresztu.

Pobita kobieta trafiła do szpitala, nie znała sprawcy.  Podejrzany 28-latek w areszcie

Pobita kobieta trafiła do szpitala, nie znała sprawcy. Podejrzany 28-latek w areszcie

Źródło:
TVN24, iswinoujście.pl

W Białogardzie (woj. zachodniopomorskie) kierowca zignorował czerwone światło i ruszył przez przejazd kolejowy, mimo zamykających się szlabanów. Nagranie i informację otrzymaliśmy na Kontakt24.

Czerwone światło i zamykające się rogatki. Kierowca i tak pojechał

Czerwone światło i zamykające się rogatki. Kierowca i tak pojechał

Źródło:
Kontakt24, tvn24.pl

W Tczewie nietrzeźwa kobieta kopała i znieważała załogę ratownictwa medycznego, którą wezwano do niej na przystanek. W Kwidzynie agresywny mężczyzna z urazem ręki, który trafił na szpitalny oddział ratunkowy, zaatakował ratownika medycznego. Wszystko to w jeden weekend. Obydwoje zostali zatrzymani.

Jedno województwo, ten sam weekend i dwa ataki na ratowników medycznych

Jedno województwo, ten sam weekend i dwa ataki na ratowników medycznych

Źródło:
Kontakt24, TVN24, KPP Tczew

Na Wale Miedzeszyńskim zapalił się samochód osobowy. Nad okolicą zawisł czarny dym.

Dym ograniczał widoczność, kierowcy zwalniali

Dym ograniczał widoczność, kierowcy zwalniali

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W Lędzinach (woj. śląskie) doszło do tragicznego wypadku. Samochód osobowy zderzył się z ciężarówką. Zginęła jedna osoba. Zdjęcia z wypadku otrzymaliśmy na Kontakt24.

Tragiczny wypadek. Nie żyje kobieta

Tragiczny wypadek. Nie żyje kobieta

Źródło:
Policja Bieruń

Reporter24 uchwycił na zdjęciu białego łosia, który wyglądem przypominał mu ducha. - Pierwszy raz widziałem takiego osobnika - powiedział pan Jacek, autor fotografii.

"Wyglądał jak duch". Reporter24 zobaczył białego łosia

"Wyglądał jak duch". Reporter24 zobaczył białego łosia

Źródło:
tvnmeteo.pl, Kontakt24

Malowniczy wschód Księżyca nad Śnieżką został uchwycony przez Reportera24. Jak opowiadał autor zdjęcia, wykonanie takiej fotografii wymaga odpowiednich przygotowań i sporo umiejętności. Materiał otrzymaliśmy na Kontakt24.

Królowa Karkonoszy w doborowym towarzystwie. Zobacz zdjęcie

Królowa Karkonoszy w doborowym towarzystwie. Zobacz zdjęcie

Źródło:
Kontakt24

Młody daniel samotnie błąkał się w sobotę po ulicach Ustki (woj. pomorskie). Zwierzę poruszało się blisko ruchliwej drogi, co stanowiło zagrożenie dla jego bezpieczeństwa. Ostatecznie młody osobnik trafił do lecznicy weterynaryjnej. Materiał otrzymaliśmy na Kontakt24.

Młody daniel błąkał się przy ruchliwej drodze. Pomogli mu spacerowicze

Młody daniel błąkał się przy ruchliwej drodze. Pomogli mu spacerowicze

Źródło:
Kontakt24, Encyklopedia Leśna

W Kawęczynie w województwie mazowieckim w nocy z soboty na niedzielę doszło do pożaru hali magazynowej. - Pożar był dość rozległy, mówimy tutaj o powierzchni oszacowanej przez nas na około 10 tysięcy metrów kwadratowych - przekazał TVN24 rzecznik prasowy Mazowieckiego Komendanta Wojewódzkiego PSP brygadier Karol Kroć.

160 strażaków w walce z pożarem pod Warszawą

160 strażaków w walce z pożarem pod Warszawą

Źródło:
tvn24.pl