Największa i najbardziej spektakularna inwestycja w Gdańsku jest już gotowa - w niedzielę oficjalnie otworzono tunel pod Martwą Wisłą, pierwszą tego typu przeprawę w kraju. Relacje z otwarcia tunelu otrzymaliśmy na Kontakt 24.
Budowa Tunelu pod Martwą Wisłą to gigantyczne przedsięwzięcie. Dwie nitki tunelu (każda ma dwa pasy ruchu) są częścią Trasy Słowackiego o długości całkowitej 1,4 km.
Tunel przebiega pod Wisłą, w swym najniższym miejscu ma głębokość prawie 35 m. Jest to jedna z największych w ostatnich latach inwestycja w Gdańsku. Dla kierowców obie nitki tunelu zostały udostępnione w niedzielę chwilę przed godz. 10.30.
Szlabany uroczyście otworzył prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. Jako pierwszy tunelem przejechał prezydent wraz ze zwycięzcą licytacji w ramach Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Jak podało biuro prasowe gdańskiego magistratu, za pierwszy przejazd zapłacono 824 zł.
Łatwiej nad morze
Od strony zachodniej wlot do tunelu znajduje się w okolicy ul. Wielopole, od wschodniej w okolicy ul. Kujawskiej. Tunel nie tylko łączy gdańską Letnicę z rejonem Westerplatte i Portem Północnym. Jest też najważniejszym elementem Trasy Słowackiego, która wraz z Trasą Sucharskiego stanowi, tzw."ramę komunikacyjną" Gdańska.
- Z tunelu zapewne skorzystają mieszkańcy Gdańska jadący w kierunku Elbląga i Warszawy. Pozwoli on też odciążyć nieco drogi w centrum miasta i wpłynie na rozwój funkcji portowych i logistycznych w okolicach Portu Północnego – powiedział prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.
Miał być gotowy w 2014 roku
Pierwotnie zakończenie budowy tunelu planowano na październik 2014 r. Na przedłużenie realizacji inwestycji wpływ miało ogłoszenie upadłości trzech polskich firm, które wygrały przetarg na budowę, m.in. Hydrobudowy Polska. Inwestycję dokończyła hiszpańska spółka Obrascon Huarte Lain (OHL).
Na opóźnienie miały też wpływ trudności przy budowie siedmiu poprzecznych przejść bezpieczeństwa łączących obie nitki tunelu, które umożliwią ewakuację kierowców z jednej nitki do drugiej np. w przypadku awarii czy pożaru.
Ogromna inwestycja
Tunel został wykonany za pomocą maszyny wiercącej TBM (Tunnel Boring Machine), która została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Budowa tunelu rozpoczęła się w 2011 roku, samo drążenie w połowie 2013 roku. Koszt budowy wyniósł 885 mln zł. Ruch w tunelu będzie nadzorowany przez całą dobę. Dopuszczalna prędkość to 70 km/godz., która może być okresowo ograniczana np. z powodu dużego natężenia ruchu czy zatoru przy wyjeździe.
Autor: ws / Źródło: PAP/ Tvn24 Pomorze