Do Kontaktu 24 napływają informacje o problemach z uruchomionym 1 marca nowym Systemem Rejestrów Państwowych. MSW poinformowało, że ponad 350 gmin zgłosiło już problemy techniczne związane z SRP. "Zgłoszenia dotyczą głównie kwestii związanych z logowaniem do Systemu oraz kart dostępu do aplikacji" - podaje MSW.
- Chciałem wyrobić sobie nowy dowód i usłyszałem, że "system nie działa" - powiedział naszej redakcji mieszkaniec Bartoszyc, który pojawił się dzisiaj w miejscowym Urzędzie Miasta.
Chciałem wyrobić sobie nowy dowód i usłyszałem, że "system nie działa" Mieszkaniec Bartoszyc
"System wysiadł i czekajcie sobie", "nikt nie przyjdzie i nie poinformuje o co chodzi" - skarżyli się mieszkańcy innego miasta na antenie TVN24.
Okazuje się, że problemy związane są z uruchomionym od 1 marca Systemem Rejestrów Państwowych, który ma usprawnić pracę urzędów. SRP połączył m.in. rejestry PESEL, dowodów osobistych i aktów stanu cywilnego w jeden system.
Gminy zgłaszają problemy
Z 2500 gmin, które rozpoczęły pracę z nowym Systemem Rejestrów Państwowych, ponad 350 zgłosiło już problemy techniczne.
Do godziny 12 gminy przekazały 640 zgłoszeń związanych z SRP. "Zgłoszenia dotyczą głównie kwestii związanych z logowaniem do Systemu (do aplikacji ŹRÓDŁO) oraz kart dostępu do aplikacji. Niektóre ze zgłoszeń związane są też z konfiguracją sprzętu" - poinformowała Kontakt 24 Małgorzata Woźniak, rzeczniczka Ministerstwa Spraw Wewnętrznych
Dziś gminy przekazały 112 zgłoszeń związanych z SRP Małgorzata Woźniak, MSW
Jak powiedziała na antenie TVN24, w pierwszych dniach działania systemu "można spodziewać się przejściowych niedogodności".
"W stosunku do liczby użytkowników (14,5 tys.), to około 4 proc." – powiedział podczas konferencji prasowej wiceminister MSW Tomasz Szubiela. Zaznaczył, że jeśli wziąć pod uwagę, że jest to pierwszy, realny dzień pracy na nowym systemie, to skala problemów jest niewielka.
Grzegorz Szatiło, Dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Łodzi poinformował, że w Łodzi nie ma większych problemów z logowaniem do systemu. - SRP to największy w tej chwili projekt wprowadzany jednocześnie w całej Polsce. Mogą być drobne potknięcia. Sami jesteśmy ciekawi, jak będzie funkcjonował system przy dużym obciążeniu - dodał na antenie TVN24.
Byliśmy przygotowani na większe problemy
To nie są problemy systemu, a kwestie konfiguracyjne na poziomie lokalnym Marcin Malicki
Marcin Malicki, dyrektor Pionu Rozwoju Produktów i Usług COI powiedział, że więcej problemów zgłaszały gminy, które później rozpoczęły przygotowania do pracy na nowym systemie.
"Część gmin ma również wrażenie, że system nie działa tak szybko, jak by się tego spodziewali. To nie są problemy systemu, a kwestie konfiguracyjne na poziomie lokalnym" - czytamy w opublikowanym komunikacie. Zaznaczył również, że obecnie serwery pracują na ok. 30-procentowym obciążeniu.
"Byliśmy przygotowani na dużo większe problemy" przyznał dyr. Roman Kusyk z MSW. "Chcę podziękować gminom, że bardzo odpowiedzialnie podeszły do wdrożenia skomplikowanego, rewolucyjnego systemu" - dodał dyrektor Departamentu Ewidencji Państwowych.
Specjalny serwis i procedury awaryjne
Rzeczniczka MSW powiedziała również w rozmowie z Kontaktem 24, że SRP "to olbrzymi i złożony system", a problemy techniczne są rozwiązywane na bieżąco.
Każdy obywatel, który przyjdzie dziś do urzędu musi zostać obsłużony, nawet w przypadku chwilowych kłopotów związanych z Systemem Małgorzata Woźniak, MSW
"Dla gmin został uruchomiony specjalny serwis, który przyjmuje wszystkie zgłoszenia dotyczące działania systemu. Funkcjonowanie systemu jest również stale monitorowane przez Centralny Ośrodek Informatyki. Zgłoszenia gmin przyjmuje specjalny zespół Service Desk, złożony z 25 konsultantów, który na bieżąco sprawdza wszystkie sygnały od urzędów" - podała Małgorzata Woźniak. Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00-19:00.
MSW razem z Centralnym Ośrodkiem Informatyki przygotowało również odpowiednie procedury awaryjne na wypadek przejściowych problemów. "Każdy obywatel, który przyjdzie dziś do urzędu musi zostać obsłużony, nawet w przypadku chwilowych kłopotów związanych z Systemem. Gminy zostały wcześniej poinformowane, jak należy załatwiać poszczególne sprawy w przypadku przejściowych niedogodności" - poinformowała przedstawicielka MSW.
SRP, czyli połączenie "kluczowych rejestrów"
1 marca uruchomiony został System Rejestrów Państwowych, który połączył kluczowe z punktu widzenia funkcjonowania państwa rejestry.
Dzięki SRP obywatel nie musi jechać do gminy w której jest zameldowany, aby załatwić swoje sprawy urzędowe Małgorzata Woźniak, MSW
"SRP, który udostępniliśmy gminom, to olbrzymia zmiana. Do tej pory gminy pracowały w odrębnych systemach, które dotyczyły tylko ich mieszkańców. Ponieważ systemy te nie były ze sobą powiązane i zintegrowane, urzędnicy nie mogli obsługiwać osób zameldowanych na terenie innych gmin - poinformowała rzeczniczka MSW. - Dziś dostarczamy gminom jeden centralny System Rejestrów Państwowych, w którym połączyliśmy trzy – dotychczas odseparowane – systemy. Dzięki temu obywatel nie musi jechać do gminy w której jest zameldowany, aby załatwić swoje sprawy urzędowe. Obsługujący go urzędnik będzie miał dostęp do kompleksowej bazy danych - dodała.
Dziś ponad 2500 urzędów rozpoczęło pracę w nowym systemie i w normalnym trybie z udziałem obywateli. Do godz. 12 złożono już 1100 wniosków o nowy dowód osobisty. O nowych dowodach osobistych czytaj na tvn24bis.pl.
Urzędnicy wykonali już za pośrednictwem nowego systemu pierwsze czynności. Dziś do godz. 12 zarejestrowano m.in. 606 aktów urodzeń, 903 aktów zgonu, ponad 6 tys. zameldowań na pobyt stały, nadano także 557 numerów PESEL.
Obywatele, którzy składają wniosek o dowód osobisty po 1 marca, otrzymają już nowy wzór dokumentu.
Autor: mz,mg/aw