• Redakcja Redakcja

Lawina kamieni w Tatrach. Zamknięto szlak

Tagi: Tatry, góry

Szlak na Rysy może być zamknięty do przyszłego roku. Wszystko z powodu zniszczeń wyrządzonych przez skały naniesione w wyniku ulewnych deszczy. Ratownicy Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego potwierdzili, że po lawinie, która przeszła w czwartek rano, nikt nie odniósł obrażeń. Zdjęcia z miejsca zdarzenia przesłali do nas internauci.

"W godzinach porannych dostaliśmy zgłoszenie o spływie gruzowym, podczas którego zostały zerwane łańcuchy asekuracyjne na Rysy. Nie wiemy ilu turystów było na szlaku. Na miejsce udał się dyżurny ratownik, aby sprawdzić jaka jest sytuacja" - mówił w rozmowie z TVN24 Tomasz Wojciechowski, dyżurny TOPR. Ratownicy nie otrzymali żadnych zgłoszeń o pomoc medyczną.

Szlak zniszczony

Ze wstępnych oględzin wynika, że zniszczony został szlak na odcinku ok. 200 metrów pomiędzy tzw. Kamieniem nad Czarnym Stawem a Bulą pod Rysami. Jak wyjaśniał dyrektor Tatrzańskiego Parku Narodowego, Paweł Skawiński, w wyniku ulewy ujechały piarżyska spod północnych ścian Wołowego Grzbietu i Żabiego Konia. Oprócz zniszczonej nawierzchni szlaku nad ścieżką wiszą niestabilne głazy, które mogą spaść na dół w każdej chwili.

W związku z zagrożeniem, popularny szklak turystyczny zamknięto. "Może być zamknięty do przyszłego roku" - poinformował w rozmowie z PAP Skawiński. Jak dodał, niewykluczone, że dopiero kolejne ulewy oraz zimowe opady śniegu i lawiny spowodują obsunięcie zbocza i ustabilizowanie szlaku na Rysy.

Autor: olsz,kde/jaś,tka

Dodaj komentarz

Komentarze (46)

• Anna ~Anna
    zgłoś naruszenie odpowiedz Dodane: 17.08.2012 12:37

No tak, wciąż nie brak w Tatrach takich, który czubek własnego nosa przesłania bezpieczeństwo innych. Ja, mnie, mój moje odmienione przez wszystkie przypadki. Moja przyjemność, moja adrenalina, moja polisa.

Skoro jest wytyczony szlak, to jest oczywiste, ze musi on spełniać określone standardy. Koniec, kropka.
    Zniszczony szlak na utratę zdrowia i życia naraża nie tylko turystów, ale tak samo ratowników, którzy po kontuzjowanych turystów musieliby wychodzić o wiele częściej. Pomijam już tak oczywiste sprawy, że tym szlakiem pchają się też rodziny z małymi dziećmi i ich bezpieczeństwo jest sprawą bezdyskusyjną.

• świadek ~świadek
    zgłoś naruszenie odpowiedz Dodane: 10.07.2012 16:46

Tam byli ludzie... Widziałem na własne oczy. Dwóch turystów zdążyło odskoczyć. A młoda para znalazła się w samym centrum. Schowali się za kamieniem i cała lawina runęła nad ich głowami. Trzech turystów zdążyło schować się za większym kamieniem. To cud że nikomu się nic nie stało. A mnie dzieliło zaledwie pare metrów... Widok nie do opisania. To było straszne...

• Jocik ~Jocik

to od strony słowackiej szlak jest otwarty?
    w sierpniu miałem wchodzic od naszej strony ale juz po ptokach:(
    no coz co sie odwlecze to nie uciece :)

• ginko ~ginko
    zgłoś naruszenie odpowiedz Dodane: 09.07.2012 20:27

jak

• turystka ~turystka
    zgłoś naruszenie odpowiedz Dodane: 09.07.2012 20:25

stało się to ok 9:50 rano, byłam w drodze na Rysy koło Cz.Stawu huk spadających kamieni jest nie do opisania.wtedy nie wiedzieliśmy że stało się to na szlaku. po drodze spotkaliśmy wracających turystów, których oddzielały metry od spadających głazów. Chłopaki duży szacunek za to co przeżyliście. naprawdę cud że nikogo tam wtedy nie było, bo turystów zmierzających tym szlakiem było wielu.

• Konrad ~Konrad
    zgłoś naruszenie odpowiedz Dodane: 08.07.2012 22:46

"nie wiadomo kiedy zeszła lawina - myślę że wczoraj" - dobre! ludzie rzucali plecaki i uciekali ze szlaku w trawę ratując życie! Cud że nikt nie zginął!

• ocal ~ocal
    zgłoś naruszenie odpowiedz Dodane: 08.07.2012 14:43

o

• Koziczka ~Koziczka
    zgłoś naruszenie odpowiedz Dodane: 08.07.2012 13:35

Planowaliśmy będąc na tegorocznym urlopie wejście na Rysy.Nie szkodzi-wejdziemy od słowackiej strony-widoki ze szczytu takie same...

• pablokonti ~pablokonti
    zgłoś naruszenie odpowiedz Dodane: 07.07.2012 23:13

Witam
    Ja to przeżyłem i wiem co to jest lawina kamienna. ( nie do opisania)
    Podczas próby wejścia na Rysy o godzinie ok 9:45 właśnie to się stało gdybym się nie schował z turystą z Rosji pod "kamieniem" to było by już po nas.
    Wycieczka na rysy nie dla wszystkich zastanów się czy warto

• pio23 ~pio23
    zgłoś naruszenie odpowiedz Dodane: 07.07.2012 19:06

Climber~Climber

Kurczę... Rok czekania, aby w końcu zdobyć Rysy, ( rok temu pogoda nie dopisała- musiałem zawrócić), Dzisiaj wyjeżdżam, patrzę, a ty "Szlak na Rysy zamknięty" :( Zostaje mi niestety 5 stawów, przez świstówkę i szpiglas.... Albo wymyślę inny... Do zobaczenia na szlaku :(

polecamy kazalnicę wyjście o podobnym stopniu trudności też piekne widoki i widać całe Rysy wychodzisz na czarny staw potem w prawo i w górę

Na antenie

Proszę zainstalować Flash Player'a i włączyc obsługę JavaScript.
Kliknij aby ściągnąć.

Informacje

zobacz wszystkie informacje»

Forum

Proszę zainstalować Flash Player'a i włączyć obsługę JavaScript.