użytkownik niezalogowany
Autor:~Tomasz Balcerzak
Aktualizacja:

Lotnisko w Skiathos okiem Spottera.

Materiał wykorzystany na antenie
Materiał wykorzystany na antenie

Na Antenie

Materiał wykorzystany w serwisie
Materiał wykorzystany w serwisie

Wykorzystany w serwisie

Są jednak na świecie lotniska takie jak to! Skiathos, lub jak kto woli LGSK czy JSI.

Pas startowy o kierunkach 20 / 02, długi tylko na 1628 m i szeroki na 30m, idealnie wkomponowany w malowniczy teren małej greckiej wysepki. Od północnej strony pasa skarpa i plaża, od południowej mało ruchliwa ulica i błękitna zatoka Morza Egejskiego z łódeczkami, od wschodu pagórki porośnięte drzewami oliwnymi, od zachodu miasteczko i co najważniejsze… mały, przytulny barek, kawiarnia Amaretto Cafe Snack Bar. Miejsce gdzie Balcerzak otrzymał to co najważniejsze: gniazdko elektryczne do ładowania sprzętu, darmowe wi-fi, dużo cienia pod dachem, jedzenie i picie :). Do tego uśmiechy właścicieli i pracowników baru, którzy do Spotter'ów są przyzwyczajeni jak mało kto. Z uwagi na przeważnie wiejący tu lekki wiatr z kierunków północnych, operacje lotnicze głównie odbywają się z pasa 02. W tym kierunku pas jest nachylony lekko pod górkę, co dodatkowo zwiększa efektywność hamowania samolotu po przyziemieniu. Podejście o kierunku 02 odbywa się wizualnie od punktu - wyspy Skopelos, dość płasko nad zatoką w Skiathos. Stwarza to idealne warunki do obserwacji samolotów właściwie o każdej porze dnia. Balcerzak mógł stanąć dosłownie kilkadziesiąt metrów od progu pasa, nie mając na przeszkodzie w tym miejscu wysokiego płotu, jedynie taśmę drogowa i siatkę do wysokości kolan. Tu lądujące samoloty przelatywały kilka, czasem kilkanaście metrów ponad głową Balcerzaka, za każdym razem wyzwalając bezwarunkowy uśmiech :D. Niektórzy z obserwujących odchodzili z tego miejsca, w delikatnie mówiąc przestrachu czy lekkim szoku… nie spodziewali się takich doznań :D. Starty podobnie. Samolot kołuje spod terminala, zawraca 15 metrów od obserwujących, zajmuje pas 02. Można sobie wyobrazić co dzieje się za samolotem, który wkręca silniki na pełne obroty a obserwator stoi 20 - 40 metrów za nim… Dzieje się, dzieje… nie można na nogach się utrzymać, samochody potrafi na ulicy poprzestawiać, wypiaskować, o sytuacji skuterów czy motocykli B. nie wspomni. Jedynym zaobserwowanym przez Balcerzaka operującym tu greckim przewoźnikiem był Olympic Air, obsługujący codzienne dwa połączenia z Atenami na DH4. Lądujące tu samoloty to przeważnie połączenia czarterowe z Europy zachodniej i północnej. Przybywają: SAS, Niki, Air Berlin, Thomson, Thomas Cook, Meridiana, Volotea, Small Planet, Enter Air, Tarom, Arke, Germania. Długość pasa pozwala na bezpieczne lądowania głównie małego i średniego gabarytu samolotów. Same wąskie kadłuby (niestety), przeważnie B737, A320, A321, A319 i rodzynek A318 z floty Tarom. No i ON, ten który powoduje największe zamieszanie w powietrzu B752. Z tego co Balcerzak słyszał i czytał to największy samolot, który nie stwarza zbytniego ryzyka na tym krótkim pasie i w tych warunkach. Były kiedyś próby z użyciem B763, podobno wypadły zbyt ryzykownie – szczegółów B. nie zna. W tym roku Balcerzak miał do dyspozycji kamerkę GoPro HERO 3+ Silver, kamerkę Drift GHOST-S i smartphone Samsung Galaxy S4 oraz nieocenionego pomocnika w osobie Roberto Naj. Coś tam ponagrywali, zmontowali. Zobaczcie sami. Niestety kamera nie oddaje w pełni tego, co działo się tam naprawdę, z uwagi choćby na kąt widzenia GoPro 170 stopni, obiekty wydają się dalej niż były w rzeczywistości.  Pewnie niejeden z czytających Spotter'ów był i widział to na żywo?...

 

Komentarze (0)

Właśnie pojawiły się nowe () komentarze - pokaż
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
Pomoc | Zasady forum
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.